Balandžio 4-5 dienomis Baltijos šalių transportininkų profesinių sąjungų atstovai susitiko Estijos mieste Pernu. Baltijos šalių profesinių sąjungų lyderius pasveikino Estijos transporto profesinės sąjungos pirmininkas Jullar Kallas.

Vėliau įvyko diskusijos dėl Mobilumo paketo, kuris buvo svarstomas Europos Parlamente. Vėliau sužinota, kad poziciją dėl vairuotojų komandiravimo Europos Parlamentas patvirtino 317 nariams balsavus už, 302 – prieš ir 14 susilaikius; dėl vairuotojų poilsio laiko taisyklių – 394 nariams balsavus už, 236 – prieš ir 5 susilaikius. Taip pat pritarta nuostatai, kad vežėjų įmonės darbo grafikus turi sudarinėti taip, kad vairuotojams būtų sudarytos galimybės mažiausiai kas 4 savaites grįžti namo.

Susitikime Baltijos šalių transporto profesinių sąjungų lyderiai apgailestavo, kad transporto darbdavių asociacijos ignoruoja profesines sąjungas ir nevykdo jokių kolektyvinių derybų, nors ne kartą buvo įspėti, kad Europos Parlamentas rengiasi patvirtinti Mobilumo paketą.

Estijos transporto profesinės sąjungos pirmininkas Jullar Kallas informavo, kad 2019 m. pasirašė šakos kolektyvinę sutartį su Krovininio transporto asociacija, bet ji alioja tik Estijos krovininio transporto vairuotojams. Norėta išplėsti susitarimą, kad galiotų Latvijos ir Lietuvos vairuotojams, bet darbdaviai atsisakė. Pasirašytame susitarime numatyta, kad vairuotojams 2019 metais bus mokamas 950 eurų, 2020 metais – 1000 eurų ir 2021 metais – 1100 erų atlyginimas.

Šiuo metu Estijoje minimalus atlyginimas yra 540 eurų.

Visuomeninį Estijos transportą pristatė Kelių departamento vadovė Aine Pross. Estijoje viešasis transportas yra privatus, išskyrus Talino viešąjį transportą. Kelių departamentas organizuoja konkursus, išduoda leidimus ir tvirtina maršrutus. Be to, jis organizuoja bilietų kontrolę autobusuose, keltuose ir traukiniuose. Skelbiant konkursus maršrutams aptarnauti vietinio, priemeščio ir tarptautiniuose mašrutuose sudaryta komisija išanalizuoja laimėtoją pagal taikomus kriterijus ir skelbia laimėtoją. Vėliau pasirašomos sutartys 10 metų.

Konkursuose ypatingas dėmesys pagal balų sistemą teikiamas ekologiniam transportui ir vidutiniam autobusų vairuotojų atlyginimui. Jeigu vėliau keliami atlyginimai autobusų vairuotojams, tada indeksuojama vieno kilometro kaina. Taline vietos gyventojams susisekimo transportas nemokamas. Įvedus nemokamą transportą keleivių skaičius padidėjo iki 1,8 mln. Per metus valstybei ir savivaldybei nemokamas transportas brangiai kainuoja, nes turi būti dotuojamas: 2017 metais reikėjo skirti 21 mln. 808 tūkst. eurų, o 2018 m. – 42 mln. 198 tūst. eurų. Tačiau toks buvo politinis sprendimas, o po 2019 m. parlamento rinkimų situacija gali pasikeisti.

Antrąją susitikimo diena apsilankyta Pernu viešojo transporto centre,  kuris organizuoja keleivių pervežimą. Neseniai Pernu mieste pastatyta nauja autobusų stotis, kuri miesto savivaldybei kainavo daugiau kaip 1 mln. eurų. Estijoje jau pastatytos 8  naujos autobusų stotys, kurios pritaikytos autobusų vairuotojų ir keleivių patogumui. 2018 metais organizacija uždirbo 25 mln. pelno, o joje dirba tik 7 darbuotojai.

Vėliau Pernu autobusų parke svečiai susipažino su vairuotojų darbo ir poilsio sąlygomis. Vidutinis bruto autobuso vairuotojo atlyginimas yra 1085 eurai. Neseniai pasirašyta kolektyvinė sutartis 3 metams, kurioje aptartos ir kitos socialinės garantijos darbuotojams.

2020 metais panašus susitikimas yra numatytas Jurmaloje, Latvijoje.

Parengta pagal Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų forumo pirmininko Broniaus Bučelio informaciją