Profsąjungoms itin priešiškai nusiteikusioje elektromobilių gamintojoje „Tesla“ prasidėjo streikas. Turbūt nenuostabu, kad streikas vyksta Švedijoje – šalyje, pasižyminčioje vienomis didžiausių ir stipriausių profsąjungų. Tai – pirmasis oficialus darbuotojų streikas prieš „Tesla“ visame pasaulyje.
Streiką inicijavo profesinė sąjunga „IF Metall“. Penkerius metus bendrovė atsisakė derėtis dėl kolektyvinės sutarties su savo darbuotojais, dirbančiais remonto dirbtuvėse septyniuose Švedijos miestuose. Šįkart jų atstovai vėl pasitraukė iš derybų, grįsdami savo sprendimą tuo, jog santykiai su profsąjungomis įmonės politikoje paprasčiausiai nėra numatyti.
Viso šiuo metu streikuoja per 600 darbuotojų. Nė vienas profesinės sąjungos narys nedirba su „Tesla“ automobiliais, įskaitant aptarnavimą, remontą ar naujų automobilių paruošimą išsiuntimui tūkstančiams klientų, laukiančių savo visiškai naujų „Tesla“ (geriausiai parduodamo automobilio Švedijoje).
Elono Musko valdoma įmonė gali sulaukti ir daugiau problemų. Vis daugiau profesinių sąjungų Švedijoje solidarizuojasi su streiku:
- Švedijos transporto darbuotojų profesinė sąjunga sustabdė „Tesla“ automobilių iškrovimą keturiuose pagrindiniuose šalies uostuose. Svarstoma ir visiška „Tesla“ automobilių pakrovimo ir iškrovimo blokada visuose Švedijos uostuose.
- Elektros darbuotojų sąjunga paskelbė, jog nebeteiks jokių paslaugų šiam prekės ženklui 12-oje „Tesla“ dirbtuvių ir 213 įkrovimo stotelių Švedijoje.
- Švedijos paslaugų ir ryšių darbuotojų profsąjunga paskelbė nutrauksianti pašto ir siuntinių pristatymą.
Švedijos darbo rinkos modelis
Precedentas, rodantis, su kuo gali susidurti „Tesla“, atsirado 1995 m., kai kita JAV įmonė „Toys’R’Us“ įžengė į Švedijos rinką ir iš pradžių atsisakė pasirašyti kolektyvinę sutartį su prekybininkų profesine sąjunga „Handelsanställdas Förbund“. Galiausiai bendrovė nusileido po tris mėnesius trukusių ginčų, apėmusių ir solidarumo streikus, kai kitos profsąjungos blokavo visus pristatymus, šiukšlių išvežimą, pašto paslaugas, banko mokėjimus ir kitas svarbias įmonės veiklos dalis. Šią akciją palaikė daugelio kitų šalių profesinės sąjungos, kurios ragino savo narius boikotuoti „Toys’R’Us“ gaminius.
Nors „IF Metall“ streikas kol kas liečia palyginti nedaug darbuotojų, jis yra itin svarbus Švedijos profesinėms sąjungoms, siekiančioms išsaugoti šalyje pripažintą darbo rinkos modelį. Vienas iš pagrindinių jo ramsčių yra kolektyvinės sutartys, apimančios 90 proc. visų darbuotojų.
Spaudimą Teslai prisitaikyti prie Švedijos modelio daro ne tik profesinės sąjungos, bet ir darbdaviai. Darbdavio išlaidų mažinimas atsisakant derėtis dėl kolektyvinių sutarčių čia yra laikomas nesąžininga konkurencija, kenkiančia tiek darbuotojams, tiek darbdaviams. Vienam žaidėjui atsisakant laikytis visiems bendrų taisyklių, atsiranda grėsmė, jog darbo užmokestis ir darbo sąlygos blogės ir kitose įmonėse, o ilgainiui tai kenkia ir iškreipia patį Švedijos vidaus rinkos modelį.
Kita priežastis, kodėl šis konfliktas toks svarbus profesinėms sąjungoms, yra tai, jog „Tesla“ simbolizuoja sparčiai augančią elektrinių transporto priemonių rinką. Kolektyvinių sutarčių užtikrinimas sektoriuose, pereinančiuose prie „žaliosios“ pramonės, yra vienas iš patikimiausių būdų užtikrinti, kad „žaliosios“ darbo vietos taip pat būtų ir kokybiškos – saugios ir gerai apmokamos.
Šis konfliktas „Teslai“ turi ir simbolinę reikšmę. Žinoma, finansiškai kolektyvinės sutarties pasirašymas šiai įmonei beveik nieko nereikštų, kadangi Švedijos darbuotojai sudaro nedidelę dalį visų šios tarptautinės milžinės darbuotojų. Tačiau simbolinė to kaina gali būti kur kas didesnė: nuolaidos Švedijoje galėtų sustiprinti profsąjungų reikalavimus ir kitose šalyse, kuriose dirba didesnė „Tesla“ darbuotojų dalis.
Nors streiko baigtis labai neaiški, aišku tik tai, kad „Tesla“ profsąjungų žlugdymo metodai, kuriuos ji taikė JAV, Švedijoje nebus toleruojami.
IF Metall nebūtų rizikavusi mesti iššūkį Teslai, jei nebūtų buvusi labai motyvuota ir kruopščiai apsvarsčiusi savo galimybių. IndustriALL, atstovaujančios 50 mln. darbuotojų 140-oje šalių, generalinis sekretorius Atle Høie, pasakė taip: „Elono Musko verslo modelis – tai vengimas gerbti žmogaus teises. Turime nugalėti „Tesla“ verslo modelį, o Švedija yra geriausia vieta pradėti šią kovą.“
Parengta pagal: https://www.socialeurope.eu/us-electric-car-maker-faces-swedish-union-shock
https://www.industriall-union.org/tesla-conflict-in-sweden-escalates