2011 m. spalio 3 d. Vyriausybės pasitarime LR Ūkio ministras Rimantas Žylius pristatė naują projektą, kuriuo siūlo keisti LR Darbo kodeksą (toliau – LR DK). Projektu siekiama papildyti LR DK nuostatą, leisiančią neva lanksčiau įdarbinti darbuotojus, uždirbančius daugiau nei 6500 litų per mėnesį. Projekto esmė – panaikinti šių darbuotojų LR DK įtvirtintą socialinę apsaugą atleidimo iš darbo metu, tai yra šiems darbuotojams netaikyti LR DK numatytų įspėjimo apie atleidimą iš darbo terminų, išeitinės kompensacijos dydžių, darbo ir poilsio bei atostogų laiko.
Šis siūlymas niekaip nėra susijęs su darbuotojų lankstesniu įdarbinimu, o tik akivaizdus siekis tam tikrai darbuotojų grupei apriboti socialines garantijas atleidimo iš darbo metu ir patenkinti darbdavių interesus dėl galimų išlaidų turėjimo. Be to, siūlymas parengtas neprofesionaliai (teisine prasme), kadangi prieštarauja Tarptautiniams bei LR galiojantiems teisės aktams, kuriuose yra suformuotas darbo teisės subjektų lygybės principas, draudžiantis bet kokių darbuotojų diskriminaciją darbo santykiuose:
Jungtinių tautų visuotinės žmogaus teisių deklaracijos 7 str. įtvirtinta, kad visi lygūs prieš įstatymą ir turi teisę, be jokio skirtumo, į lygią įstatymo apsaugą nuo visokios diskriminacijos;
Europos socialinės chartijos (pataisytos) I dalies 24 p. įtvirtinta, kad visi darbuotojai turi teisę į apsaugą darbo sutarties nutraukimo atveju;
TDO konvencija Nr. 111 „Dėl diskriminacijos darbo ir profesinės veiklos srityje“ draudžia bet kokį lygias darbo ir profesinės veiklos galimybes ir lygiateisius santykius pažeidžiantį arba panaikinantį išskyrimą, apribojimą ar pranašumo teikimą pagal rasę, odos spalvą, lytį, religiją, politinius įsitikinimus, tautinę ar socialinę kilmę.
LR DK 2 str. 1 d. 4 p. įtvirtinta darbo teisės subjektų lygybė nepaisant jų lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, pilietybės ir socialinės padėties, tikėjimo, ketinimo turėti vaiką (vaikų), santuokinės ir šeiminės padėties, amžiaus, įsitikinimų ar pažiūrų, priklausomybės politinėms partijoms ir visuomeninėms organizacijoms, aplinkybių, nesusijusių su darbuotojų dalykinėmis savybėmis.
Diskriminacijos draudimas minėtuose teisės aktuose reiškia draudimą diskriminuoti darbuotojus visais darbo teisinių santykių susiformavimo etapais: įsidarbinant, dirbant, nutraukiant darbo sutartį, todėl joks subjektas, tiek reglamentuodamas darbo teisnius santykius, tiek juos aiškindamas ar taikydamas, negali vieniems darbuotojams sudaryti geresnes darbo sąlygas ar nustatyti socialines garantijas, kitiems prastesnes.
LR Ūkio ministro teikiamas siūlymas, pažeidžiantis visuotinai pripažintus ir teisės aktuose suformuotus principus, iškreipiantis teisinės sistemos esmę, įnešantis prieštaringumą, socialinę nelygybę į darbo teisės sistemą, negali būti įgyvendinamas.
Visą Ūkio ministro pasiūlymą galima išklausyti šia saityno prieiga:
http://www.youtube.com/watch?v=VBj-_hzAKWM
AR SUTIKSI SU TOKIAIS DARBO SĄLYGŲ PAKEITIMAIS DARBO KODEKSE?
DK pasiūlymų lyginamoji lentelė