„Meta” stabdo mokamą politinę ir socialinę reklamą Europoje

Technologijų milžinė Meta Platforms (valdanti Facebook, Instagram ir kitas socialinių medijų platformas) 2025 m. spalio 10 d. Europos ekonominėje erdvėje nutraukė apmokamų reklamos pranešimų (angl. paid advertising), susijusių su politiniais, rinkiminiais bei socialinių klausimų (angl. social issues) aspektais sklaidą. Šį sprendimą bendrovė motyvuoja naujuoju ES reglamentu – Regulation (EU) 2024/900 on the transparency and targeting of political advertising (TTPA), priimtu 2024 m. kovo 13 d. ir įsigaliojusiu nuo 2025 m. spalio 10 d..

Pagal reglamentą politine reklama laikoma komunikacija, teikiama už atlygį, kuri yra skirta ar galėtų būti suprantama kaip skirta paveikti rinkėjų elgesį, politines nuostatas arba viešosios politikos formavimą. Ši sąvoka, kaip komentuoja  teisininkai, apima ne tik partijų ar kandidatų kampanijas, bet gali būti taikoma ir profesinėms sąjungoms, pilietinėms iniciatyvoms ar visuomeniniams judėjimams, kurie informuoja ar siekia paveikti darbo, klimato ar socialinę politiką.

Pagal TTPA bendrovės, teikiančios politinės reklamos paslaugas, privalo: nustatyti, ar reklama yra politinė, identifikuoti jos užsakovą ir finansavimo šaltinius, kaupti bei tikrinti šią informaciją, viešai skelbti duomenis apie rodomas politines reklamas ir sudaryti galimybę pranešti apie galimus pažeidimus. Meta teigia, kad reglamentas kelia reikšmingus veiklos (operacinius) iššūkius ir teisinius neaiškumus, todėl ES regione bent jau tol, kol bus paaiškintos gairės, geriau visiškai atsisakyti SEP (angl. social issues, elections or politics) reklamos.

Tai jau ne pirmas kartas, kai Meta nesutaria su ES skaitmeninės politikos kryptimis. Anksčiau įmonė kritiškai reagavo į Skaitmeninių paslaugų aktą (DSA) bei Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą (GDPR), kurių įgyvendinimas taip pat pareikalavo papildomo skaidrumo, atsakomybės ir kontrolės.

Dėl šio Meta žingsnio profesinės sąjungos ir nevyriausybinės organizacijos, kurios iki tol pasitelkdavo Facebook ar Instagram reklamos kampanijas norėdamos pasiekti konkrečias žmonių grupes ar regionus, neteks vienos iš komunikacijos priemonių.

Visgi, kadangi organinis turinys (posts, stories ir kt.) platformose liks neapmokestintas ir visiškai leistinas, profesinėms sąjungoms rekomenduojama skirti daugiau dėmesio įtraukiam turiniui, bendruomenių aktyvumo skatinimui, bei plėsti nepriklausomus komunikacijos kanalus: stiprinti naujienlaiškius, organizacijos svetaines ir tinklalaides, aktyviau naudoti alternatyvias platformas bei bendradarbiauti su žiniasklaida.

Tuo pat metu profesinės sąjungos, kartu su Europos profesinių sąjungų konfederacija (ETUC) ir kitomis organizacijomis, aktyviai įsitraukia į ES lygmens dialogą dėl tinkamo TTPA įgyvendinimo.

Šaltiniai:

Reglamentas: „Regulation (EU) 2024/900 on the transparency and targeting of political advertising“. EUR-Lex+2EUR-Lex+2

Meta pranešimas: „Ending Political, Electoral and Social Issue Advertising in the EU“. Apie Facebook+1

Pranešimas žiniasklaidoje apie Meta sprendimą (Reuters) Reuters

TTPA reglamento Analizė. La Gro+1

ES Komisijos informacija apie naujas taisykles. European Commission

 

Parengė Jonas Januškevičius

Pažeidžiamos Jūsų teisės darbe? Praneškite apie tai mums!