Tokie duomenys paaiškėjo Pilietinės visuomenės institutui atlikus šalies visuomenės pilietinės galios indekso tyrimą praėjusiais metais. Lietuvos visuomenės pilietinės galios indekso tyrimas 2009 metais buvo atliktas jau trečią kartą, toks pat mokytojų tyrimas – antrą kartą.
Pilietinės visuomenės instituto atliktas tyrimas parodė, kad iš visos visuomenės pilietine galia išsiskiria mokytojai – per praėjusius metus bent vienoje pilietinėje veikloje dalyvavo 97 proc. mokytojų, o pedagogų pilietinės galios indeksas siekia 47,8 balo. Tai reiškia, kad mokytojų pilietinė galia vidutiniškai yra didesnė nei Lietuvos visuomenė, kurios pilietinės galios indeksas siekia tik 35,0 balus.
Daugiausiai Lietuvos mokytojų dalyvavo tose veiklose, kurios sutelkia daugiausiai Lietuvos gyventojų: labdaringoje veikloje, aplinkos tvarkymo talkose, vietos bendruomenių veikloje. Skirtumas tik tas, kad dalyvavusių mokytojų dalis yra apie 2 kartus didesnė nei šiose veiklose dalyvavusių gyventojų dalis visuomenėje.
Nors 2009 m. mokytojų pilietinis aktyvumas įvairiose pilietinėse veiklose išliko toks pat kaip ir 2008 m., tačiau streikai pedagogus viliojo kur kas mažiau nei prieš metus, kai buvo kovojama dėl mokytojų atlyginimų didinimo. Jei 2009 m. streikuose nurodė dalyvavę 14,5 proc. mokytojų, tai 2008 m. tokių buvo 28 proc.
Mokytojų potencialas yra stipresnis vietinių bendruomenių lygmenyje. Pedagogų, kurie imtųsi organizuoti veiklą, iškilus vietinės reikšmės problemai, dalis yra didesnė nei tokių gyventojų dalis visoje visuomenėje (atitinkamai 38 proc. ir 29 proc.), tačiau, jei reikėtų telkti žmones rimtai ekonominei ar politinei šalies problemai spręsti, tarp mokytojų nebūtų daugiau organizatorių nei visoje Lietuvos visuomenėje.
Vis tik iškilus visai visuomenei rimtai ekonominei ar politinei problemai, žymiai didesnė dalis mokytojų prisidėtų prie veiklos, jeigu ją organizuotų kas nors kitas. Įdomu tai, kad mokytojai, skirtingai nei Lietuvos gyventojai, labiau tiki savo pačių, eilinių piliečių ir visuomeninių organizacijų galia, nors bendras mokytojų pilietinės įtakos vertinimas per pastaruosius metus išliko nepakitęs.
Tačiau pedagogai pasižymi didesnėmis baimėmis, kad užsiimdami pilietine veikla gali būti palaikyti keistuoliais ar savanaudžiais. Didesnė dalis mokytojų baiminasi, jog žmogus, aktyviai dalyvaujantis pilietinėse veiklose, gali prarasti darbą, būti viešai užsipulti, šmeižiami, įtarinėjami aplinkinių dėl savanaudiškų paskatų, sulauktų grasinimų susidoroti, būtų laikomi keistuoliais. Tačiau taip manančiųjų skaičius praėjusiais metais kiek mažėjo – ši tendencija pastebima visoje visuomenėje.
Šaltiniai:
http://www.civitas.lt/lt/?pid=74&id=78
http://www.lrt.lt/news.php?strid=5082&id=5382046
Parengta pagal Pilietinės visuomenės instituto pranešimą