Po informacijos nutekinimo Europos profesinės sąjungos ragina Europos Parlamentą išnagrinėti kompanijos „Uber“ prieš darbuotojus nukreiptą lobizmą ES institucijose. Tai ypač svarbu dabar, kai kompanija aiškiai siekia susilpninti šiuo metu svarstomą direktyvą dėl darbo sąlygų skaitmeninėse darbo platformose.
Paviešinti dokumentai atskleidžia, kad „Uber“ 12 kartų surengė neskelbtus susitikimus su EK atstovais ir kad ankstesnis EK viceprezidentas Neelie Kroes, atsakingas už skaitmeninę politiką, slaptai darė įtaką „Uber“ naudai.
Nutekinta informacija taip pat rodo, kad „Uber“ lobizmo veikla ES tik didėjo. Tam skiriamos sumos išaugo16 kartų nuo tada, kai kompanija įsitvirtino Briuselyje:
2013: 50,000€
2014: 50,000€ – 99,999
2015: 400,000€ – 499,999
2016: 700,000€ – 799,999
2017: 800,000€ – 899,999
2018: 800,000€ – 899,999
2019: 800,000€ – 899,999
2020: 700,000€ – 799,999
Be šių neskelbtų susitikimų „Uber“ nuo 2015 m. pats surengė 70 viešai skelbtų susitikimų su Europos Komisijos atstovais; taip pat žinoma, kad kompanija kasmet moka iki 199 000 eurų išorinei lobistų kompanijai „Acumen Public Affairs“, kur dirba 38 Europos Parlamente akredituoti lobistai.
Pasak tyrimą atlikusios ICIJ – Tarptautinio tiriamosios žurnalistikos konsorciumo – komandos, „Uber“ kartu su konsultacinės kompanijos pagalba sudarė daugiau nei 1850 “suinteresuotų šalių“ sąrašą, į kurį įtraukė 29 šalių bei ES institucijų esamus bei buvusius pareigūnus, ekspertų bei piliečių grupes.
Direktyva dėl darbo sąlygų skaitmeninėse platformose
„Uber“ skandalas kilo kaip tik tada, kai Europos Parlamentas ir Europos Sąjungos Taryba svarsto direktyvos, skirtos pagerinti darbo sąlygas skaitmeninėse platformose, pasiūlymą. „Uber“ bei kitos platformos vykdė sriprų lobizmą, orientuotą į konservatyvius ir liberalius ministrus bei EP narius, kad direktyvos pasiūlymas būtų kuo labiau sušvelnintas.
Dar birželį Europos profesinių sąjungų konfederacija išsiuntė laišką Prancūzijos darbo ministrui, ragindama ES Tarybai pirmininkaujančią Prancūziją siekti stiprios direktyvos. Anot ETUC, Prancūzijos nenoras greitesniam progresui šiuo klausimu dera prie bendro konteksto, sužinojus apie „Uber“ kompanijos ryšius su Prancūzijos prezidentu. Be to, pastebėtina, kad „Renew“ ir EPP priklausančių europarlamentarų siūlymai direktyvai visiškai atitinka skelbtus „Move EU“, lobistinei platformai, kuriai priklauso ir pats „Uber“.
Jei pagaliau norime milijonams vairuotojų, kurjerių, kitų darbuotojų užtikrinti sąžiningą apmokėjimą bei tinkamas darbo sąlygas, užkirsti kelią jų išnaudojimui skaitmeninėse darbo platformose, reikalinga stipri direktyva, kreipianti dėmesį į realias darbo prielaidas.
Komentuodamas „Uber“ skandalą, ETUC konfederacinis sekretorius Ludovic Voet akcentavo, kad kaip tik dabar „Uber“ užsiima aktyviu lobizmu, bandydamas „praskiesti“ ES teisinę iniciatyvą dėl skaitmeninių darbo platformų darbuotojų teisių. „Suprantama, kad detalės dėl slaptų tarimųsi tarp „Uber“ ir ES politikos sprendimų priėmėjų pakenks pasitikėjimui procesais. Dėl to Europos Parlamento pirmininkė Roberta Metsola privalo kuo skubiau inicijuoti „Uber“ lobizmo ES tyrimą ir iki išvadų gavimo suspenduoti „Uber“ lobistų akreditacijas ES, – sako jis. – Nutekinta informacija puikiai parodo, kokia kompanija iš tiesų yra „Uber“. Su savo lobistais ji pasiruošusi imtis bet kokių priemonių, jog perrašytų taisykles, kaip jai palankiau, o kai tai nepavyksta – jas tiesiog ignoruoja.“
Pasak jo, nors „Uber“ sako, kad jis yra pasikeitęs, bet šio skandalo centre atsidūręs Pierre-Dimitri Gore-Coty vis dar vadovauja „Uber Eats“. „Jei „Uber“ nori įrodyti, kad kompanija pasikeitė į gerąją pusę, ji turėtų liautis vykdžiusi lobizmą, nukreiptą prieš jos pačios darbuotojų teisę į sąžiningą užmokestį ir tinkamas darbo sąlygas, bei pradėti kolektyvines derybas visoje ES su profesinėmis sąjungomis“, – pažymi L. Voet.
Papildoma informacija
Žurnalistinis tyrimas dėl „Uber“ skandalo
Šaltinis dėl išlaidų lobizmui ES ir susitikimų: LobbyFacts.EU