Europoje krovinių ir keleivių vežimo sektoriuje taikomi darbo ir poilsio laiko nuostatai (išsami informacija pateikiama Reglamente Nr. 561/2006), deja, autobusų operatoriai niekada nepripažino šių griežtų reglamento normų. Taigi, net joms esant, autobusų avarijų skaičius tebėra nepriimtinai didelis.
Praėjus metams po jo priėmimo, 2007-aisiais, autobusų operatoriai įtikino Europos Parlamentą, kad, norint padidinti sektoriaus konkurencingumą, vairuotojų darbo grafikas turi būti lankstesnis (galiausiai, pigių kelionių bendrovės įsitvirtino keleivių pervežime). Operatoriai tai netgi pateikė taip tarsi patys vairuotojai norėtų atsisakyti darbo ir vairavimo trukmės apribojimų. Dėl to 2009 m. nustatyta taisyklių išimtis, leidžianti tarptautinių reisų autobusų vairuotojams vairuoti 12 dienų iš eilės be poilsio dienos! Tačiau Europos transporto darbuotojų federacijai (ETF) pavyko nustatyti griežtas sąlygas, dėl kurių tapo praktiškai neįmanoma piktnaudžiauti šia išimtimi.
Deja, šiandien kartojasi ta pati istorija. Autobusų operatoriai vėl puola su šiuo metu Europos Parlamente esančiu Judumo paketu. Ir koks tai puolimas! Šiuo metu IRU (Tarptautinė kelių transporto asociacija) prašo 16-os valandų darbo dienos, ilgesnės vairavimo trukmės ir gerokai mažesnio poilsio.
Sudėjus Europos Komisijos pasiūlymą ir IRU reikalavimus, gausime tokį “specialių” keleivinio transporto vairuotojų režimą: 20 dienų nepertraukiamo važiavimo ir jose – tik 2 poilsio dienos; poilsio laiko sumažinimą nuo 6 iki 4 dienų; 16 valandų darbo dieną 8 kartus per mėnesį.
IRU taip pat siekia įtvirtinti išimtį nacionaliniam vežėjui autobusais leidžiančią 12 dienų darbą be poilsio. Visa tai sudėjus, aišku, kad autobusų vairuotojai vis labiau susidurs su nuovargiu ir padidėjusia nelaimingų atsitikimų rizika. Ironiška: šiuos pasiūlymus IRU vadina “palankiais vartotojams”!
ETF į tai žvelgia kitaip: keleiviams būtų geriau keliauti saugiomis ir užtikrintomis sąlygomis, o esamos nuostatos vargiai gali tai užtikrinti.
Taigi, ETF pasirengusi ginčyti šiuos siūlymus iš esmės. Per ateinančius porą mėnesių ETF atstovai lankys mokyklas, kitas organizacijas, susitiks su plačiąja visuomene, siekdama informuoti apie keleivių saugumą. Šios informacinės kampanijos metu bus atkreipiamas visuomenės dėmesys į šiuos vairavimo ir poilsio režimo pokyčius bei riziką, kurią jie kelia vairuotojų ir keleivių saugumui.
Taip pat vyks susitikimai su politikos formuotojais ir teisėsaugos pareigūnais bei bus rengiamos akcijos gatvėse.
Nuovargis žudo vairuotoją. Ypač, jei planuojamas netinkamas važiavimo ir poilsio trukmės režimas stumiamas į priekį.
Šaltinis: Europos transporto darbuotojų federacija