Susitikimas su ministru nuteikė optimistiškai, bet džiaugtis dar anksti

Pokalbio metu, kuriame be ministro ir jo svečio dalyvavo ir LŠPS tarptautinė sekretorė T. Babrauskienė, buvo aptarti švietimo darbdavio identifikavimo ir kai kurie mokytojų darbo sąlygų klausimai, ypatingą dėmesį skiriant mokytojų darbo laikui ir nepilno darbo krūvio problemai. Pokalbis vyko ramiai, nors pradžioje ir buvo jaučiama šiokia tokia įtampa.


Pirmiausia, ETUCE vadovas priminė ministrui, kad jau kelis kartus ministras buvo raginamas spręsti švietimo darbdavio nacionaliniame lygmenyje nebuvimo problemą, tačiau nieko taip ir nebuvo padaryta. Todėl Martin Romer informavo ministerijos vadovą, kad po dviejų savaičių Tarptautinei darbo organizacijai (TDO) bus pateiktas skundas prieš Lietuvą, kuri nesilaiko TDO Konvencijos Nr. 54 nuostatų (kur sakoma, kad kolektyvinių derybų galimybės turi būti suteikiamos visoms darbuotojų grupėms tose veiklos srityse, kuriose yra taikytina ši Konvencija, o taip pat, kad kolektyvinėms deryboms negali kliudyti procedūros taisyklių nebuvimas arba tokių taisyklių neadekvatumas ar netinkamumas).


Ministras į tokią žinią reagavo ramiai, replikuodamas, kad gal TDO padės greičiau išspręsti šią problemą. Tačiau M. Romeris jam atsakė, kad TDO nespręs Lietuvos darbdavio švietimo sektoriuje identifikavimo klausimo, bet pareikalaus LT Vyriausybės atsakyti, kodėl per tiek metų tai nėra padaryta ir kodėl pažeidžiama TDO konvencija, o sulaukus atsakymo, Lietuvai bus taikomos atitinkamos sankcijos. Po tokio atsakymo ministras rimtai pažadėjo ETUCE vadovui, jog sukvietus teisininkus bei ekspertus šis klausimas bus nedelsiant sprendžiamas ir ieškomi būdai, kaip (per įstatyminę bazę ar kt.) aiškiai nustatyti darbdavį. Kartu, ministras pažymėjo, jog ŠMM derybos su profesinėmis sąjungomis dėl pateiktų reikalavimų jau vyksta darbo grupėse, taigi, faktiškai kolektyvinės derybos vyksta.


Po tokio ministro pasiryžimo operatyviai spręsti darbdavio identifikavimo problemą ir spaudžiant laikui, pokalbis perėjo prie Lietuvos mokytojų darbo sąlygų klausimo, akcentuojant įsigaliojusią praktiką, kai pasirašius neapibrėžtas darbo sutartis, mokytojams yra skiriamas nepilnas darbo krūvis, dėl ko mažėja jų atlyginimai ir neužtikrinamos tinkamos socialinės garantijos, pvz. mažėja pensija. Pripažįstant, kad mokytojų krūvio mažėjimui yra objektyvios priežastys – demografinė situacija verčia optimizuoti tinklą, uždaryti mokyklas, didinti klases, Martin Romer pabrėžė, kad vis dėlto, tokia politika negali užtikrinti mokymo kokybės, nes mokytojai, nepatenkinti savo darbo sąlygomis, nesijaučiančia saugūs, praranda darbo motyvaciją, nukenčia ir jų gyvenimo kokybė. 


Švietimo ministras visiškai sutiko su tokiomis pastabomis ir pripažino, kad tokių mokytojų Lietuvoje yra beveik trečdalis, nes norint išspręsti mokytojų nedarbo problemą buvo nueita ne visiškai teisingu keliu, todėl dabar ŠMM, tai pat atsižvelgiant ir į profsąjungų reikalavimus, ieško būdų, kaip kuo greičiau ištaisyti šią situaciją. Pritariant ministrui, ETUCE vadovas pažymėjo, kad šiuo klausimu, t.y., kaip tai padaryti, turi būti pasiektas susitarimas su profesinėmis sąjungomis. Ministras pažadėjo, kad būtent taip ir bus ir, kad jis būtų dėkingas, jei profesinė sąjunga derybų metu galėtų pateikti pavyzdžių iš tarptautinės praktikos – tų šalių, kur ši problema buvo sėkmingai išspręsta. 


Pokalbio, kuris buvo produktyvus, nors truko vos 25 min., nes abu pašnekovai skubėjo į kitus susitikimus, pabaigoje ministras pažymėjo, kad ŠMM yra partnerė Lietuvos švietimo profesinės sąjungos projekte, kuriame numatyta skatinti kolektyvines derybas ir pasirašyti kolektyvines sutartis mokyklų, savivaldybių ir nacionaliniu lygmeniu.



 


LŠPS informacija


www.svietimoprofsajunga.lt

Pažeidžiamos Jūsų teisės darbe? Praneškite apie tai mums!