Raštas dėl lietuvos viešosios policijos rinktinės „vytis“

Lietuvos Respublikos Seimas 2006 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. X-1010 patvirtino Lietuvos policijos sistemos plėtros programą (toliau – Programa), kuria siekiama sukurti policijos personalo motyvavimo infrastruktūrą; plėtoti policijos veiklos kokybės vadybos sistemas; įdiegti naujas socialinės partnerystės ir policijos įvaizdžio gerinimo technologijas. Numatytas programos įgyvendinimo terminas – 2007 – 2011 m. Plėtojant policijos veiklos kokybės vadybos sistemas, vienas uždavinių – optimizuoti policijos atliekamas funkcijas, svarstyti galimybę dalį jų perskirstyti kitoms valstybės institucijoms, atsisakyti policijai nebūdingų funkcijų, tokių kaip atlygintinų apsaugos paslaugų pagal civilinės teisės sandorius teikimas, vykdymo.


Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2007 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 606 patvirtino Lietuvos policijos sistemos plėtros programos įgyvendinimo priemonių planą, kuriame be kitų įtvirtino atitinkamas Programos įgyvendinimo priemones – išanalizuoti galimybes atsisakyti policijai nebūdingų funkcijų (tokių kaip atlygintinų apsaugos paslaugų pagal civilinės teisės sandorius teikimas), taip pat galimybes perskirstyti kitas policijai nebūdingas funkcijas kitoms valstybės institucijoms (2.2.1 p.); parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei teisės aktų dėl policijai nebūdingų funkcijų atsisakymo ar perskirstymo kitoms valstybės institucijoms projektus (2.2.2 p.).


Remiantis minėtais Programos uždaviniais bei numatytomis įgyvendinimo priemonėmis, naikinama policijos vykdyta apsaugos funkcija – tai yra, atlygintinų paslaugų pagal civilinės teisės sandorius teikimas, šiuo pagrindu vykdoma Lietuvos viešosios policijos rinktinės „Vytis“ (toliau – LVPR „Vytis“) reorganizacija. Reorganizacijos metu bus naikinamos pareigybės, statutiniai valstybės tarnautojai atleidžiami iš vidaus tarnybos.


Atsižvelgiant į tai, jog aptariamos Programos įgyvendinimo priemonės buvo patvirtintos 2007 m., kai šalyje nebuvo ekonominio nuosmukio, manome, jog šių priemonių įgyvendinimo būtent šiuo metu galimybės nėra visapusiškai išanalizuotos ir motyvuotos.


Dėl specialiosios apsaugos funkcijos naikinimo ir LVPR „Vytis“ reorganizacijos  iki 2011 m. gruodžio 31 d turės būti panaikinta 500 pareigybių, atleisti statutiniai ir karjeros valstybės tarnautojai, darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis (viso apie 424 dirbantieji). Tai neabejotinai pareikalaus nemažų finansinių išteklių. Vien išeitinėms kompensacijoms išmokėti reikės 4,5 mln. litų. Atsižvelgiant į esamą nedarbingumo lygį bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nuolat išsakomą poziciją dėl darbo vietų išsaugojimo, deklaruojamą siekį mažinti bedarbių skaičių, abejotina, ar buvo tinkamai įvertintos reformos pasekmės.


Be to, mažesnėse šalies vietovėse apsaugos funkcijas vykdantys pareigūnai atlieka ir tiesiogines policijos veiklos funkcijas, taip užtikrindami viešąjį saugumą, prevencinį nusikalstamumo užkardimą.


Profesinė sąjunga nekvestionuoja reformų vykdymo reikalingumo ir pritaria tikslams kurti veiksmingą ir racionaliai veikiančią policijos sistemą, tačiau nepalaiko neadekvačių ir destruktyvių reformų, kurių vykdymo galimybės šiuo laikotarpiu nėra išanalizuotos. Manome, jog dėl sunkios padėties tiek viešajame, tiek privačiame šalies sektoriuose, policijos apsaugos funkcijos pagal civilinės teisės sandorius teikimo vykdymo atsisakymas bei Lietuvos viešosios policijos rinktinės „Vytis“ reorganizacijos įgyvendinimas turi būti atidėtas.


 


 


 


Artūras Černiauskas


Lietuvos profesinių sąjungų


konfederacijos pirmininkas

Pažeidžiamos Jūsų teisės darbe? Praneškite apie tai mums!