Verslininkai skundžiasi, kad ir iš naktinės mokesčių reformos nepasimokyta – šalies valdžia negirdi nei jų pastabų, nei patarimų. Padidinus akcizo mokestį valstybė net nesurinko planuotų 723 milijonų litų, bet per ekonominę krizę dar labiau apsunkino
daugelio žmonių išlikimo galimybes.
Lipa ant to paties grėblio
Kauno rajone šešias nedideles parduotuves valdantis verslininkas Artūras Mackevičius į posėdį Seimo Sveikatos reikalų komitete atsivežė jau šiek tiek nublukusias užuolaidas, po kuriomis dar 1995-aisiais privalėjo iki 11 valandos nuo žmonių akių slėpti parduotuvės lentynas su gėrimais.
„Dabar vėl norima reguliuoti gėrimu pardavimo laiką. Tai aš ir pademonstravau tas užuolaidas, pasidžiaugiau, kad buvau toliaregis ir jų neišmečiau. Kai kurie žmonės pradėjo
juoktis, tad gavau velnių nuo parlamentaro Antano Matulo. Jis užsipuolė mane, kad aš seku pasakas, tačiau tikrai pateikiau realius argumentus, turiu kelias parduotuvėles ir savo
akimis regiu, kokiais gėrimais žmonės nuodijasi. Bet kai kurie politikai įsitikinę, kad iš Vilniaus bokštų jie geriau mato“, – stebisi A.Mackevičius.
Prieš 15 metų jo parduotuvėse, atėjus 11 valandai, kai pardavėja tas užuolaidas atitraukdavo, žmonės juokais imdavo ploti. Tikri teatrai be aktorių. A.Mackevičius sako, kad dabar politikai vėl lipa ant to paties grėblio. Tiesa, jau kiti politikai, tad kiti ir dantis išsidaužys.
Pilstuko gamintojai klesti
Alkoholiniais gėrimais prekiaujančių žmonių asociacijos narės, 2009m. atleido per 400 darbuotoju, (t.y. daugiau nei penktadalį), AB „Alita“ ir AB „Anykščių vynas“ sutrumpino darbo savaitę iki keturių darbo dienų, todėl 20 proc. sumažėjo darbo užmokestis likusiems darbuotojams, surinkta mažiau gyventojų pajamų mokesčio (GPM), sumažėjo įmokos „Sodrai“.
AB „Stumbras“ rinkodaros direktorius Algirdas Ciburys jau 2009 m. apgailestavo, kad labai stipriai padidinus akcizą alkoholiui legali gamyba žlugdoma, o šešėline skatinama.
„Žinome, kad nelegalūs gamintojai nespėja gaminti pilstuko, žmones eilėse laukia jau ne dienas, o savaites. O mums tenka mažinti darbo vietų skaičių, stabdyti gamybą“,– sakė A.Ciburys.
AB „Anykšciu vynas“ padėtis dar prastesnė. Seniausia Lietuvoje įmonė pamažu gęsta, gali tekti ją uždaryti.
Direktorė Violeta Labutienė sako, kad dėl akcizų padidinimo įmonė jau trečius metus pa-
tiria itin daug nuostolių: „Praradome apyvartą, pirkėjus. Per pastaruosius metus teko iš darbo atleisti 85 darbuotojus. Šiuo metu įmonėje dirba 195 darbuotojai.“
Daugiau pirko kontrabandinių prekių
Lietuvoje akcizais apmokestinami etilo alkoholis ir alkoholiniai gėrimai, apdorotas tabakas, energiniai produktai ir elektros energija. Akcizu tarifai 2008–2009 m. padidinti beveik visiems akcizų objektams, bet sumažėjus prekių realizacijai akcizų pajamų planai neįvykdyti. Redakcijos duomenimis, supratusi, kad įvykdyti metų pradžioje prisiimtų įsipareigojimų nepavyks, Vyriausybė tyliai pasistengė sunaikinti tikruosius duomenis, t.y. kelis kartus koregavo ir sumažino akcizų pajamų planą net 723 mln. litų. Ne geresni rezultatai prognozuojami ir baigiantis 2010-iesiems.
Iš viso 2007 m. iš akcizu pajamų valstybės biudžetas gavo 2,8036 mlrd. litų, 2008 m. – 3,354 mlrd. litų, o 2009 m. jau sumažėjo iki 3,258 mlrd. litų, nors akcizų dydžiai buvo gerokai padidinti.
Valstybes kontrolieriai mano, kad žmonės iš tikrųjų neatsisakė nei alkoholinių gėrimų, nei rūkalų, nei benzino, bet daugiau pirko kontrabandos keliais atgabentų prekių.
Uždarbis – mažiausias, akcizai – didžiausi
Tik vienas iš 26 Lietuvoje taikomų akcizų tarifų yra mažesnis nei nustatyta ES reglamentuose, 13 akcizu didesni 21–152 proc., o likusieji 12 akcizų sutampa su ES nustatytais arba neženkliai didesni. Pavyzdžiui, akcizai gamtinėms dujoms, naudojamoms
automobilių varikliams ir etilo alkoholiui, yra didesni net 2,4–2,5 karto nei reikalauja ES. O mes vis piktinamės ir nesuprantame, kodėl Lietuvoje degalai brangesni nei kaimyninėse šalyse. Kaltinti turėtume ne tik lenkus iš AB „Orlen Lietuva“, bet ir mūsų Vyriausybę, nes net 36 proc. benzino ir 27 proc. dyzelino kainos sudaro akcizo mokestis. O akcizas degtinei sudaro net 45 proc. jos kainos. Be kita ko, Lietuvoje vidutinis darbo užmokestis yra vienas mažiausių ES (25 vieta), o pagal akcizų dydį tarp 27 šalių Lietuva užima nenormaliai aukštą 16 vietą.
Vyriausybė neatsižvelgia
Nustatydama akcizus Vyriausybė tikina atsižvelgusi į padėtį Latvijoje ir Lenkijoje, nors tai neigia LPK Ekonomikos ir finansų departamento direktorius Sigitas Besagirskas.
Valstybės kontrolė priėjp prie išvados, kad nebuvo atsižvelgta į kainų skirtumus Baltarusijoje ir Rusijoje (Kaliningrado sritis). Juk kaip tik iš šių šalių į Lietuva vežami kontrabandiniai degalai, degtinė ir rūkalai. Šiemet akcizai stipriesiems alkoholiniams gėrimams Rusijoje ir Baltarusijoje yra atitinkamai 2,5 ir 2,7 karto, akcizai cigaretėms 9,4–40 kartų, o akcizas benzinui 1,4–4,4 karto mažesni nei Lietuvoje. Taigi pralaimime ne keliolika procentų, o net kelis ar keliasdešimt kartu. Štai kodėl tokia gaji kontrabanda. Be to, Rytu šalyse gerokai mažesnės ir minėtu produktų kainos. Pavyzdžiui, litras A95 benzino Rusijoje kainuoja 2 kartus, o Baltarusijoje – 1,5 karto pigiau nei Lietuvoje. Degtine Lietuvoje brangesne 2,5–2,8 karto, cigaretės su filtru – nuo 1,3 iki 8,4 karto.
Degalų užsipilti – pas kaimynus
Asociacijos „Linava“ krovininio transporto skyriaus vadovas Gintautas Ramaslauskas sakė: „Reaguojame labai paprastai – degalus perkame kitose rinkose. Niekas negali priversti degalus pirkti Lietuvoje. Jei kainos mažesnes Lenkijoje, perkame Lenkijoje. Gaila, kad valstybė patiria nuostolių“, – sako G.Ramaslauskas.
Tik patyrus milijoninius nuostolius Vyriausybė 2009m. vasarą sumažino akcizą dyzelinui nuo 1 140 Lt iki 947 Lt už 1 000 litrų. VSAT 2009m. skaičiavimais, į Lietuvą kiekvieną dieną vilkikų talpyklose per Panemunės ir Ramoniškių postus galėjo būti įvežama apie 40 t dyzelino, per metus – daugiau kaip 14 tūkst. tonų. VSAT pareigūnai pažymi, kad 2009m. padaugėjo Lietuvoje registruotų sieną kertančių vilkikų be krovinio.
Muitinės departamento pateiktais duomenimis, krovininiais automobiliais ir autobusais, kurių bakų talpa viršija 200 l, į Lietuvą iš Rusijos ir Baltarusijos standartinėse degalų talpyklose per metus galėjo įvežti apie 221,25 mln. l degalų, kai per metus iš viso buvo realizuota 931,5 mln. l dyzelino. Nuo 2011m. pradžios akcizas dyzelinui vėl bus didinamas. Finansų ministerijai niežti pirštai padidinti ir kitus akcizus. Lietuvoje vidutinis darbo užmokestis yra vienas mažiausių ES (25 vieta), o pagal akcizų dydį tarp 27 šalių ji užima nenormaliai aukštą 16 vietą.
Albinas ČAPLIKAS
GIMTASIS KRAŠTAS