Lietuvos švietimo ir mokslo profesinių sąjungų federacijos ekspertai abejoja šio projekto teisingumu.
Ekspertų teigimu, didžiausia grėsmė pagal naują tvarką liberalizuojant mokytojų atlyginimų mokėjimą yra galima direktorių savivalė. Projekte numatyta už pasirengimą pamokoms, neformaliojo ugdymo užsiėmimus ir kitus mokytojo pareigų aprašyme (vis dar ŠMM nepatvirtintas!) numatytus darbus mokėti ne tik skiriant papildomas valandas, bet ir nustatant atlyginimo priedus. Konkrečius darbus, valandų skaičių ir priedų dydį nustatys mokyklos vadovas, „suderinęs su darbuotojų atstovais“.
Ši tvarka būtų nebloga, jei galėtų remtis mokyklų vadovų kompetencija ir įstaigos darbuotojų organizuotumu. Deja, realybė yra kitokia: daugumai vadovų trūksta ne tik kompetencijos, bet ir demokratiško mokyklos valdymo įgūdžių, o darbuotojų atstovus renka tik 15-20 proc. visų Lietuvos mokyklų. Be to, ne visose šiose mokyklose pasirašyti ir vykdomi kolektyviniai susitarimai, nes vadovų geranoriškumo stoka ir profesinių sąjungų narių patirties stoka tam vis dar trukdo.
Stebina ir ŠMM siūlomų mokėjimo principų (sąmoninga?) maišatis: pvz., už mokinių darbų tikrinimą mokamas 2-13 proc. tarifinio atlygio priedas, o priedo dydį ir dalykus, už kurių tikrinimą mokamas priedas, nustato „vadovas, suderinęs su darbuotojų atstovais“ (II.12). Už vadovavimą klasei, grupei mokytojams papildomai apmokama už 2,5-5 val. per savaitę, skiriant 11-22 proc.tarifinio atlygio, tačiau valandos įkainis – tik 0,17 bazinės mėnesinės algos (II.14).
Be to, direktoriai galės už vadovavimą bendrabučiui, mokomosioms dirbtuvėms, kitus darbus, nepriklausomai nuo kontaktinių valandų, nustatyti iki 50 proc. tarifinio atlygio priedą (pagal esamą projektą – 17 proc.). Kas gali paneigti, jog priedai „už kitus darbus“ nebus skiriami lojaliesiems arba „saviems“? Tokia praktika Lietuvoje neretai pasitaiko ir sunkiai kontroliuojama. Be to, čia atsiranda galimybė didėti moterų ir vyrų darbo užmokesčio skirtumams: juk mokyklose dominuoja moterys, o vyrus likti švietimo įstaigose skatinama įvairiausiais būdais (kad „paskutiniai nepabėgtų“).
Savo pastabas ir siūlymus kaip tobulinti mokytojų darbo apmokėjimo tvarkos aprašą LŠMPSF ekspertai artimiausiu metu pateiks ŠMM darbo grupei. Jei profsąjungos siūlymu naujasis projektas nebus taisomas, tikėtina, kad mokytojai jam nepritars. Pagrindinė LŠMPSF nuostata: beatodairiškas liberalizavimas ir taupymas mokytojų atlyginimų sąskaita šiandien vertintinas tik kaip tolimesnis mokyklos griovimas.
LŠMPSF informacija