Mokyklos išorės auditas – graži idėja, išsigimusi praktikoje

Iki šiol išorinį auditą dauguma mokytojų suvokia kaip dar vieną jų darbo kontrolės instrumentą, sukeliantį nemenką pedagoginės bendruomenės stresą. Sunku tikėtis palankaus požiūrio į šį mokytojų darbo kokybės vertinimo reiškinį.


Visai kitaip išorinio audito esmę pateikė NMVA direktorius, Gražvydas Kazakevičius. Pasak jo, išorinis auditas – tai kokybės vertinimas, o ne kontrolė. Audito tikslai – ieškoti mokyklos bei mokytojo veikloje sėkmės požymių, identifikuoti problemas, kurios virstų kokybės tobulinimo galimybėmis. Mokyklos tobulėjimas laikomas esminiu audito tikslu.


Deja, kaip pastebi dauguma Aukštaitijos švietimo darbuotojų profesinių sąjungų susivienijimo Valdybos narių, graži ir kilni pirminė išorinio audito idėja praktikoje savivaldybės ar konkrečios mokyklos lygmenyje dažnai išsigimsta. Tai patvirtino nemažai profsąjungos narių, ypač tų, kurie jau patyrė išorinį auditavimą. Labai dažnai išorinio audito ataskaitos duomenys vietose bandomi panaudoti mokyklas ar net mokytojus reitinguoti ar siekiant kitų neaiškių tikslų. Neatsižvelgiama į mokyklos kontekstą. Mokytojai prieš auditą bauginami ir verčiami pildyti gausybę popierių negavę tinkamos informacijos, todėl sklinda įvairūs gandai. Idealusis išorinio audito modelis dažnai pakliūva į kitokio požiūrio ir suvokimo žmonių rankas.


Suabejota mokyklų vidinio audito efektyvumu ir tikslingumu, pripažįsta G. Kazakevičius. Jo pastebėjimu, labai dažnai mokyklos atlieka labai platų ir išsamų vidinį auditą, „prigamina“ daugybę anketų ir jų duomenų segtuvų, tačiau tie duomenys taip ir lieka niekur nepanaudoti, netampa mokyklos planavimo ašimi.


Į klausimą, kas finansuoja išorės auditą, Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros direktorius Gražvydas Kazakevičius atsakė, jog šiuo metu mažesnę dalį finansuoja valstybė, o didesnę – savivaldybė. Nuo 2009 m. šie pinigai bus „įkalkuliuoti“ į mokinio krepšelį. Tai reiškia, kad finansinė našta guls ant mokyklų pečių.


Pasikeitus nuomonėmis bei pripažįstant, jog pati išorinio audito idėja gera, Nacionalinei mokyklų vertinimo agentūrai pasiūlyta labiau skleisti išsamią ir patikimą informaciją mokytojams, atidžiau atrinkti vertintojus, deleguojant daugiau mokytojų praktikų bei audituojamų sričių specialistų, atsakingiau mokyti vertintojus, savivaldybių švietimo valdininkus bei konkrečių audituojamų mokyklų administracijas.


 


 


Aukštaitijos susivienijimo informacija


www.svietimoprofsajunga.lt

Pažeidžiamos Jūsų teisės darbe? Praneškite apie tai mums!