Etatinis mokytojų darbo apmokėjimas: vėžlio žingsniu į priekį

Gegužės 18 d., praėjusį ketvirtadienį, etatinio mokytojų darbo apmokėjimo modelį ruošianti darbo grupė rinkosi į eilinį posėdį. Nors jau beveik pusmetį ruošiamame projekte buvo planuojama sudėlioti kone visus likusius taškus, bet vėl tebuvo vos vos pasistumta į priekį.

To priežastys – profesinių sąjungų atstovų berimas dėl galimų neigiamų pasekmių, įvedus naują apmokėjimo tvarką, bei ministerijos specialistų negalėjimas (o gal nenoras?) aiškiai išdėstyti visus naujovės aspektus.

Pirmiausia diskutuota dėl pradedančiojo mokytojo, t. y dirbančio pirmus metus, etato struktūros. Dėl to, kad ką tik universitetą baigusiam žmogui reikalingas laikas ir palankios sąlygos adaptuotis pradedant profesinę veiklą, niekas nekėlė klausimo. Deja, darbo grupės nariams taip ir liko neaišku, kokį teisinį statusą turės toks mokytojas (ar tai bus „pilnavertis“ specialistas, ar jam per pirmus metus reikės vienaip ar kitaip patvirtinti profesinę kvalifikaciją?) ir ar planuojant mokyklos biudžetą bus skirtos papildomos lėšos tokio mokytojo darbo apmokėjimui. Ministerijos atstovai tik sugebėjo pasakyti, kad kažkuri darbo grupė ruošia atitinkamus teisės aktus, bet nei apie ką jie, nei kada pasirodys, nepaaiškino. Galų gale buvo sutarta, jog pradedančiųjų mokytojų etate galės būti 12–24 kontaktinės valandos, kurioms pasiruošti ir atlikti kitus būtinus darbus, reikalingus sėkmingai vesti pamokas (įskaitant ir kvalifikacijos kėlimą), bus skiriama nuo 90 iki 100 procentų darbo laiko, skaičiuojant turimas kontaktines valandas. Mokyklos bendruomenėje toks specialistas turėtų dirbti ne daugiau kaip 12 valandų (40 proc. viso darbo laiko).

Kitas diskusijų klausimas – vadovavimas klasei. Profesinės sąjungos siūlė dvi lygiavertes alternatyvas – įvesti atskirą klasės auklėtojo etatą arba klasės vadovo funkcijas įtraukti į mokytojo etatą. Ministerijos specialistai siūlė vadovavimą klasei išimtinai perduoti dabar egzistuojančią klasės kuratoriaus pareigybę užimantiems darbuotojams. Tačiau šis sprendimas daugeliu atvejų netinka, nes klasės kuratoriams nėra keliami jokie kvalifikaciniai reikalavimai, todėl nėra jokio pagrindo iš jų reikalauti aukštos darbo kokybės. O ir mokamas maždaug 600 Eur (iki mokesčių) darbo užmokestis neatrodo viliojančiai. Po diskusijų sutarta, kad formuojant mokytojo etatą galima jame numatyti ir funkcijas, susijusias su vadovavimu klasei. Preliminariai aptarta, kad tai galėtų sudaryti ne daugiau kaip 25 proc. viso etato. Dėl konkrečių darbų bus privalu sutarti, atsižvelgiant į klasės mokinių amžių, skaičių, socialinę aplinką ir kitus kriterijus.

Paskutinis dalykas, dėl kurio galų gale sutarė darbo grupė, tai mokyklai skirtų mokytojų etatų kiekio nustatymo principas. Mokyklai skirtą etatų skaičių, atsižvelgęs į ugdymo planą, turimus klasių komplektus ir numatytą biudžetą, tvirtins mokyklos vadovas, visuose etatuose skaičiuodamas vidutiniškai 18 kontaktinių valandų. Ši nuostata turėtų neleisti mokyklų vadovams beatodairiškai skaldyti etato į smulkesnes dalis.

Po šio darbo grupės posėdžio dar per žingsnelį buvo priartėta prie galutinio modelio sukūrimo. Procesas vyktų nepalyginamai greičiau, jei mokytojų atstovams nereikėtų valandų valandas įtikinėti ministerijos specialistus, kad tik teisingai apmokant mokytojams už jų darbą galima tikėtis gerų ugdymo rezultatų.

Kitas darbo grupės posėdis numatytas birželio 1 d.

 

LŠPS informacija
Pažeidžiamos Jūsų teisės darbe? Praneškite apie tai mums!