Kovo 24 d., penktadienį, bendrovėje „Kauno autobusai“ su įmonės ir darbuotojų profsąjungų vadovais  susitiko Seimo narys Mindaugas Puidokas.

M. Puidokas susirinkusiuosius informavo, kad Seimas paliko galioti vidaus sandorius valstybės ir savivaldybės įmonėse. Tiesiog nesuprantama, kad prieš Seimo posėdį buvo išdalinta Seimo nariams agitacija siūlant nepritarti vidaus sandoriams. Pranešime teigiama, kad turimais duomenimis 18 savivaldybių sudarė 72 vidinius sandorius už 205,4 mln. eurų, kas sudaro 62,2 proc. visų vidinių sandorių. Esą vidaus sandoriai užkertą kelia konkurencijai, savivaldybes įmonėms sudaro sąlygas veikti privilegijuotai ir neefektyviai.  Vis tik Seimui nepritarus vidaus sandoriams, turėtų vykti konkursai ir, valstybės bei savivaldybės įmonėms neatlaikius konkurencijos, grėstų įmonių bankrotai.

Tuo metu bendrovės generalinis direktorius Mindaugas Grigelis apžvelgė viešojo transporto įmonėse kylančias grėsmes. Lietuvoje įgyvendinama 2014-2020 m. ES fondų investicijų veiksmų programa „miesto viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas“. Kauno miesto savivaldybė kartu su bendrove „Kauno autobusai“ yra pateikusi paraišką ekologiškiems autobusams ir troleibusams įsigyti. 2015 m. balandį pasirašyta viešųjų paslaugų sutartis su Kauno miesto savivaldybe užtikrina kokybišką keleivių aptarnavimą.

Ši penkeriems metams sudaryta VPS atitiko galiojusį teisinį reglamentą. Deja, LR Konkurencijos taryba kreipėsi į Konstitucinį teismą, nusprendusį, kad, parenkant vežėją, savivaldybė privalo skelbti konkursą. Tokiu pagrindu bendrovė praranda finansinę paramą ir galimybę protingai spręsti viešojo transporto klausimus planuojant ilgalaikes investicijas atsižvelgiant į vietinius ypatumus. Taigi, tai, įgyvendinant ES paramą ekologiškoms priemonėms įsigyti, yra svarbu ne tik savivaldybėms, bet ir vežėjams. Pastarieji, pasitelkdami ES paramą, galėtų stipriai atnaujinti autobusų parkus ir keleiviams teikti aukštesnės kokybės paslaugas.

Darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Bronius Bučelis informavo, kad rajoninių savivaldybių miestų tarybos apsisprendė skelbti konkursus vežėjams. Neseniai UAB „Vilniaus viešasis transportas“ prarado 15 proc. maršrutų rinkos Vilniaus mieste, kai konkursą laimėjo Latvijos bendrovė „Rigas Satikmes“. Skelbiant konkursus vežėjams, panašus likimas gali laukti Utenos, Marijampolės, Kupiškio, Tauragės, Kretingos autobusų parkų. Dėl to būtina kuo skubiau spręsti šią keleivinio transporto problemą.

Bendrovės direktorius Karolis Dekeris pridėjo, kad pagal ES direktyvą išsivysčiusių šalių teisinis reguliavimas leidžia tiesioginius sandorius, samdant miestui priklausančius vežėjus. Tarp tiesioginius sandorius sudariusių savivaldybių yra ir Amsterdamas, Barselona, Berganas, Briuselis, Bruno, Budapeštas, Paryžius, Oslas, Milanas, Roma, Varšuva, Praha, Inbrukas, Gdynia… Europos keleivinio transporto vežėjai įrodė atitinkamoms savivaldybėms, kad gali užtikrinti kokybišką paslaugą keleiviams, o Lietuva keleivinio transporto vežėjams griežtina sąlygas skelbdami konkursus. Dėl teisinio reguliavimo Lietuvos bankai kratosi skolinti bendrovėms, o savivaldybės nenori bendrovėms garantuoti lėšų vežėjams transporto priemonėms atnaujinti.

Susitikimo metu taip pat nutarta paruošti pasiūlymus dėl Kelių transporto kodekso projekto ir priimto Konkurencijos įstatymo. Susitikimo dalyviai pabrėžė būtinybę padėti sureguliuoti teisės aktus, susijusius su numatoma privatizacija skelbiant konkursus, ir užtikrinti stabilų darbą keleivinio transporto sektoriaus bendrovių darbą.

M. Puidokas artimiausiu laiku šiuos klausimus aptars su Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininku Ramūnu Karbauskiu ir Premjeru Sauliumi Skverneliu.

 

Informaciją parengė Bronius Bučelis