Šiuolaikinis skurdas neturi ribų
Kodėl dirbantis žmogus Lietuvoje priverstas gyventi ant skurdo ribos? Sąžiningas darbas jau nebegarantuoja žmogui oraus gyvenimo – ar tai normalu?
Ne tik nenormalu, tai – demokratijos principų paneigimas. Taip drąsiai nekalbėčiau, bet mane paskatino Strasbūre organizuota Europos Parlamento konferencija. Joje taikliai buvo pasakyta, kad dabartinis skurdas yra tam tikras demokratijos paradoksas.
Anksčiau skursdavo netinkamą gyvenimo būdą pasirinkę žmonės – tarkime, piktnaudžiaujantys svaigalais, tinginiai, neturintys išsilavinimo. Tokie žmonės ir netinkamas jų socialinis elgesys būdavo tapatinamas su skurdu. Ypač lietuvių kultūroje toks vertinimas buvo labai paplitęs.
Lietuviai pasižymėjo kaip tik priešingomis savybėmis. Tai įrodė lietuvių emigrantai Amerikoje. Kiek teko bendrauti su lietuvių bendruomenėmis JAV, dauguma yra turtingi, išsilavinę, gyvenime šį tą pasiekę žmonės, o neturtingųjų, bedarbių procentas tarp Amerikos lietuvių – labai mažas.
Minėtoje konferencijoje Strasbūre pabrėžta, kad šiuolaikinis skurdas nebeturi ribų: ir dirbantis žmogus gali būti tapatinamas su skurdžiumi.
Kita paradokso dalis, kad išsilavinimas ir net aukštasis išsilavinimas nebeapsaugo nuo skurdo. Anksčiau darbas garantuodavo žmogui, kad jis gaus normalias pajamas ir galės vartoti, o išsilavinimas būdavo absoliuti šitų dalykų garantija. Šiandien tokios garantijos nebeliko.
Šis fenomenas pastebimas ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Dirbančių skurdžių fenomenas pirmiausia buvo pastebėtas kaip tik turtingose šalyse – JAV ir Jungtinėje Karalystėje.
Dirbančiųjų skurdas atsiranda ne tik dėl to, kad jie dirba, o dėl to, kad uždirba nedaug. Jeigu žmogui dirbant per tam tikrą laiką jo darbo užmokesčio augimas yra lėtesnis negu kitų gyventojų grupių, jis gali sąžiningai dirbti, važiuoti į mokymus ir kelti savo kvalifikaciją, bet atsidurti skurde lyginant su tais, kurie gauna sparčiau augančius atlyginimus.
Tampa įprasta mokėti mažai
Sakoma, kad darbo užmokestį reguliuoja darbo rinka. Ar to gana?
Labai svarbus turėtų būti valstybės vaidmuo. Reikėtų padėti socialinėms sistemoms diferencijuoti pajamas, kad būtų užtikrinamas darbo užmokesčio augimas ir silpnesnėms visuomenės grupėms.
Pati rinka to padaryti negali. Stipresnieji, kurių profesijos patrauklesnės, dinamiškesnės, labiau besivystančios, pasiima didesnę dalį pajamų, o silpnesnėms gyventojų grupėms jų trūksta.
Taip atsitinka dėl neatsakingos valstybinės politikos. Demokratinė sistema nebesuvaldo to, kas sudaro jos pagrindą – neužtikrina visiems savo nariams atitinkamo gerovės lygio.
Ar Lietuvoje valdžia nesupranta, kad darbas ir darbo užmokestis žmonėms yra svarbu?
Lietuvoje mažai vertinama darbo vieta ir iš darbo gaunamos pajamos. Įprasta, kad už darbą žmonėms mokama mažai. Visų politinių partijų programose artėjant rinkimams labai mažai kalbama apie naujų darbo vietų steigimą ir apmokėjimą už darbą.
Prasidėjo nauja Prezidento rinkimų kampanija. Atkreipkite dėmesį, kiek kandidatų kalbės apie darbo užmokesčio politiką. Nė vienas. Nebent kuris nors perskaitys „Šiaulių krašte“ ir tada įtrauks į programą.
O darbo užmokesčio politika turėtų būti viena iš pagrindinių. Investicijos, darbo vietų kūrimas ir užmokestis už darbą – štai trys pagrindiniai arkliai, ant kurių turėtų stovėti kiekvienos partijos ekonominė programa. Kiti tikslai visuomenei ne tokie svarbūs. Energetika – atominė ar kokia nors kita. Transportas, keliai – visa tai yra po to, kai žmogus turi darbą, pakankamas pajamas ir gali patenkinti savo poreikius.
Dirbti turi apsimokėti
Ar įmanomi pokyčiai darbo užmokesčio politikoje?
Žmonės nesugeba išreikalauti iš valdžios daryti tai, kas jiems svarbiausia. Valdžia nevaldoma norais. Visi žmonės valdomi arba interesais, arba baime.
Aprimęs socialinis aktyvumas stabdo reikalingų visuomenei sprendimų priėmimą. Jų nebus. Politinė valia nepasireikš, jeigu nebus žmonių aktyvumo. Ukrainos Maidanas parodė, kad išoriniai veiksniai gali daryti įtaką valdžiai, bet kiek reikėjo aukų?
Jeigu mes tyliai sėdėsime savo virtuvėse, ir vaikai, matydami tokią netvarką, važiuos iš šalies, dar ilgai neturėsime jokių pokyčių. Bus taip, kaip yra dabar – ir darbo vietų mažės, ir apmokėjimas už darbą nedidės, o prakalbus apie minimalios algos padidinimą, kils didžiulės diskusijos, kad įmonės užsidarys, žmonės praras darbą.
Tai – netiesa. Didesnis minimalus darbo užmokestis padidintų vartojimą. Norint mažinti skurdą reikėtų didinti pajamų iš darbo patrauklumą. Socialinių išmokų taip pat negalima mažinti, nes jos nėra didelės – šeimai turi užtekti pinigų, kad galėtų nusipirkti pieno ir duonos.
Bendra politika turėtų būti tokia, kad dirbti žmogui apsimokėtų. Negalima varyti žmogaus į darbą, jeigu dirbti jam neapsimoka, sovietinė prievarta baigėsi. Reikėtų žmogų ne bausti, o skatinti.
Ši tema Lietuvoje buvo gerai žinoma dar prieš dešimt metų. Seniai buvo siūloma, kad pradedančiam dirbti žmogui būtų paliekama dalis anksčiau jo gautos socialinės paramos. Tada skirtumas tarp pašalpos ir atlyginimo už darbą būtų didesnis.
Gerbkime žmogų. Visur turėtų būti daugiau socialinio jautrumo. Lietuvoje per darbo užmokestį perskirstoma mažiausia bendrojo vidaus produkto dalis. Tada perskirstymas vyksta kitais keliais – 30 procentų ekonomikos panyra į šešėlį. O tai slopina valstybę.
Skaityti daugiau:
Irena Budrienė
ŠIAULIŲ KRAŠTAS